Starbucks bespaart belasting door gebruiksaanwijzing koffiebranderij

'Goedkoop' koffiebranden

De Amerikaans koffieketen Starbucks brengt bij zijn koffiebranderij in Amsterdam een variabele 'royaltyfee' in rekening. Deze fee wordt gebruikt om de winst voor belasting 'af te romen'. Starbucks betaalde in 2009 tot en 2012 op een bedrijfsresultaat van EUR 26,2mln, een royalty van EUR 19,2mln, waardoor de fiscale winst 'slechts' EUR 7 mio is. Deze fee werd volgens Starbucks betaald voor het procedé voor het branden van de koffie. In werkelijkheid worden de royalty's door Starbucks betaald voor niets meer dan een gebruiksaanwijzing die inhoudelijk waarschijnlijk geen revolutie in het koffiebrandproces teweeg zal brengen. Starbucks is niet de enige.

Starbucks, Google en Amazon

In de UK zijn Google, Starbucks en Amazom gehoord door Margaret Hodge die voorzitter is van EU commissie die deze bedrijven heeft gehoord. Uit deze verhoren is gebleken dat Starbucks in de afgelopen 14 jaar slechts 8,6mln Britse Pond aan belasting heeft betaald. Starbucks heeft tevens toegegeven dat zij belasting-efficiënte constructie heeft opgezet die is goedgekeurd door de Nederlandse overheid.

Nederland als belastingparadijs

De Nederlandse overheid is terughoudend geweest in het verstrekken van informatie in de verwachting dat de nadruk in dit proces wel op Ierland en Luxemburg zou komen te liggen. Helaas is de werkelijkheid voor het land met het meeste belastingverdragen van de wereld, anders. De Europese commissie heeft uitgesproken dat naast de constructie met de royalty's van de koffiebranderij ook de constructie met het regionale hoofdkantoor van Starbucks in Nederland nader onderwerp van onderzoek zullen zijn. Dit is overigens geen nieuwe discussie voor Nederland; al in 1600 werden goederen uit Indië via Denemarken in Nederland ingevoerd om zo invoerrechten te besparen. Ook deze discussie zal dit land wel overleven....

Share this post